Głodówka, tak czy nie?

fit dieta

Wiele osób uważa, że im mniej zje tym bardziej schudnie. Nic bardziej mylnego. Rezygnacja z jedzenia nie jest dobrym pomysłem. Pożywienie jest „paliwem” dla całego organizmu, dzięki któremu prawidłowo funkcjonuje i przeprowadza wszystkie niezbędne procesy życiowe. Bez jedzenia niemożliwe byłoby wykonywanie prostych czynności czy utrzymanie stałej temperatury ciała.

Głodówka – za i przeciw?

Głodzenie się lub permanentnie pomijanie posiłków niesie za sobą wiele konsekwencji:

  • Początkowo spada poziom cukru we krwi, który powoduje uczucie zmęczenia, znużenia i głodu.
  • Organizm do prawidłowej pracy m. in mózgu potrzebuje glukozy, jeśli nie otrzymuje jej z pożywienia musi sam ją sobie dostarczyć w procesie glikogenolizy. W wyniku zachodzących przemian glikogenu wątrobowego i mięśniowego do krwi uwalniana jest glukoza.
  • Gdy zapasy glikogenu się skończą kolejnym źródłem energii zostają kwasy tłuszczowe. Wątroba przekształca je do ciał ketonowych, które następnie dostarczane są do mózgu i tkanek. Równocześnie organizm dalej musi pozyskiwać glukozę w procesie glukoneogenezy, a ponieważ ciała ketonowe nie mogą być wykorzystane w tym procesie, substratem zachodzących reakcji są aminokwasy pochodzące z rozkładu białek mięśniowych.
  • Wspomniane wcześniej reakcje polegają na rozkładzie różnych związków, inaczej nazywane są one katabolicznymi i wpływają na zakwaszenie organizmu. Zakwaszony organizm nie pracuje prawidłowo, co objawia się problemami trawiennymi, nudnościami, bólami mięśni, osłabieniem kondycji włosów, skóry i paznokci, problemami z cerą, szybkim męczeniem się i uczuciem ciągłego zmęczenia, nieprawidłowym ukrwieniem rąk i nóg, bólami i zawrotami głowy.

Głodówka to ryzyko

Spowolnienie metabolizmu to kolejna linia obrony mózgu przed niedoborem glukozy. W wyniku, której następuje magazynowanie większości dostarczonego pokarmu w postaci tkanki tłuszczowej. Spowolnienie utrzymuje się nawet po powrocie do „normalnego” rytmu jedzenia i posiłków.

Wiele osób jako argument przemawiający za stosowaniem głodówek podaje oczyszczanie organizmu. Ładnie to brzmi, ale za detoksykację odpowiada tylko i wyłącznie wątroba. Aby pomóc jej wykonać swoje zadanie, trzeba ją odciążyć wprowadzając do diety więcej warzyw, pijąc większe ilości wody i ograniczając tłuste i przetworzone produkty. Dodatkowo zawarty w warzywach błonnik pomoże usunąć ewentualne złogi i resztki pokarmu zalegające w jelitach, co wpłynie na lepsze samopoczucie i zwiększy wchłanianie składników odżywczych i mineralnych z żywności.

Długotrwałe stosowanie głodówek może prowadzić do zakwaszenia organizmu, spowolnienia metabolizmu, spadku masy mięśni oraz magazynowania tłuszczu w postaci tkanki tłuszczowej. Zamiast je stosować, zmień trwale swoje nawyki żywieniowe. Takie zmiany zdecydowanie korzystniej wpłyną na stan zdrowia organizmu, niż głodzenie się od czasu do czasu, tym bardziej

Powiązane tematy

warzywa Zdrowa kuchnia – mrożonki 20 kwietnia 2016
grilllllllllllllllllllll Zdrowa kuchnia – niskokaloryczne sosy na grilla 2 września 2016