Jedzenie po 18 – fakty i mity

Jedzenie po 18

Nie jedz po 18 bo utyjesz! – chyba każdy przynajmniej raz słyszał to zdanie. Czy faktycznie należy rygorystycznie trzymać się tego zalecenia? Czy istnieje magiczna godzina po której lepiej już nic nie jeść? Czy takie zachowanie można racjonalne uzasadnić?

Zasada powstała w wyniku przekonanie, że organizm w w godzinach przedpołudniowych lub wczesnym popołudniem spala dostarczone z pożywieniem kcal, a wieczorem odkłada je w postaci tkanki tłuszczowej. Argumentem przemawiającym za jej słusznością jest zdecydowanie wyższa aktywność fizyczna większości osób w pierwszej połowie dnia.

Jeść po 18 czy nie?

Nie wszyscy są bardziej aktywni w godzinach porannych, są osoby aktywne dopiero wieczorem po powrocie z pracy. Każda osoba jest inna, dlatego konieczne jest indywidualne dostosowanie pór posiłków do jej trybu życia i pracy oraz aktywności fizycznej. Zalecenia żywieniowe informują, iż ostatni posiłek należy spożyć na około 3 godziny przed snem. Wynika z tego, że jeżeli ktoś kładzie się spać przykładowo o godzinie 21 powinien zjeść kolację w okolicach godziny 18. Jednak osoba, która do późnych godzin nocnych jest na nogach, spokojnie może zjeść ostatni posiłek po 18. Tym bardziej że przedłużanie okresu między posiłkami nie wpływa korzystnie na organizm, co zostało omówione w poprzednim artykule. Również osoby, które w godzinach wieczornych chodzą na fitness i po treningu potrzebują posiłku w celu regeneracji nie powinny z niego rezygnować, ale zdecydować się na coś lekkostrawnego i bez cukru.

Nie objadaj się!

Jeszcze groźniejsze dla sylwetki, od pomijania kolacji, jest przekonanie, że skoro spożywam pokarmy wyłącznie do 18, to w ciągu dnia mogę zjeść wszystko na co mam ochotę. Może to wpłynąć negatywnie na wygląd ciała, a także jego kondycję i stan zdrowia. Wieczorny post nie zrekompensuje dziennego objadania się daniami i przekąskami bogatymi w cukry i tłuszcze.

Jak powinna wyglądać kolacja?

Ostatni posiłek w ciągu dnia nie powinien obciążać żołądka, ponieważ zajęty trawieniem może przeszkadzać w zrelaksowaniu się i zaśnięciu. Podczas kolacji warto sięgać po produkty lekkostrawne, bez cukru i niewielkie objętościowo. Podstawą powinny być warzywa i produkty bogate w białko. Zrezygnuj z owoców i zmniejsz ilość spożywanych węglowodanów.

Kluczem do utrzymania stałej masy ciała jest zbilansowany jadłospis dostarczający niezbędnych składników odżywczych, mineralnych oraz witamin. Nie należy zwracać uwagi wyłącznie na ilość konsumowanych produktów spożywczych i ich kaloryczność. Jakość spożywanej żywności jest równie ważna. Zachowaniu szczupłej sylwetki będzie sprzyjało unikanie przejadania się oraz wyeliminowanie wysokoprzetworzonych artykułów bogatych w tłuszcze, w tym także te trans, cukry i sól jednocześnie ubogich w witaminy i składniki mineralne, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Zdecydowanie zdrowszą i rozsądniejszą alternatywą jest wprowadzanie racjonalnych nawyków żywieniowych i skoncentrowanie się na ilości i jakości pokarmów spożywanych w indywidualnie dopasowanych, do stylu życia i aktywności fizycznej, porach posiłków.

Powiązane tematy

fit dieta Głodówka, tak czy nie? 24 lutego 2016
warzywa Zdrowa kuchnia – mrożonki 20 kwietnia 2016