Zdrowa kuchnia – sięgnij po koktajle i smoothies

smoothie

Coraz cieplejsze dni i częściej przebijające się promienie słoneczne przypominają, że lato coraz bliżej i należy o siebie zadbać. Nic nie zrobi tego lepiej niż bomba witaminowa w postaci koktajlu! Efekty widać równie szybko jak ekspresowo się je przygotowuje. Dlaczego warto pić koktajle i smoothies?

Lista zalet i korzyści płynących z regularnego ich picia jest bardzo długa i nie ogranicza się wyłącznie do przyjemnego orzeźwienia w ciepły dzień.

Wysoka wartość odżywcza

Ponieważ składniki koktajli poddawane są wyłącznie obróbce mechanicznej, a nie termicznej, zachowują pełnię swoich wartości. Koktajl będzie bogatym źródłem witamin, składników mineralnych oraz związków biologicznie aktywnych, w tym błonnika. Aby dodatkowo zwiększyć ich ilość w gotowym napoju – owoce takie jak jabłka czy gruszki warto dodać razem ze skórką.

Ułatwiają zwiększenie spożywanych ilości warzyw w ciągu dnia

Warzywa nie są tak chętnie spożywane jak owoce. Koktajl jest sposobem na przemycenie większej ich ilości do diety pod osłoną słodkiego smaku owoców. Dodatkowo w formie zmiksowanej mają mniejszą objętość, niż w przypadku surowych lub gotowanych warzyw, co sprawia, że jednorazowo można wypić większą ich ilość.

Duże ilości błonnika

Najczęściej jest kojarzony z pęcznieniem w żołądku i uczuciem sytości po spożyciu nawet niewielkiej porcji. To nie jedyne jego właściwości. Błonnik wpływa również na obniżenie poziomu cukru i cholesterolu, wspomaga odchudzanie, a także usuwa złogi i niestrawione resztki z układu trawiennego oczyszczając jelita i usprawniając ich funkcjonowanie. Należy pamiętać, że najwięcej błonnika znajduje się w skórce, dlatego do przygotowania koktajlu najlepiej wykorzystać nieobrane owoce.

Są lekkostrawne i łatwo przyswajalne

Znaczne rozdrobnienie sprawia, że procesy trawienne zachodzą sprawniej i trwają zdecydowanie krócej, co pozwala uniknąć uczucia ciężkości przy skutecznym zaspokojeniu głodu. Dodatkowo pokarm w formie płynnej jest znacznie szybciej przyswajany przez organizm. Dzięki temu jest on w stanie w pełni wykorzystać praktycznie wszystkie składniki odżywcze i związki prozdrowotne.

Są niskokaloryczne

Koktajle i smoothies zrobione z połączenia warzyw z niskokalorycznymi owocami wspomogą odchudzanie oraz pomogą jak najdłużej zachować szczupłą sylwetkę.

Mają właściwości prozdrowotne

Dzięki wysokiej zawartości związków prozdrowotnych korzystnie wpływają na zdrowie i funkcjonowanie całego organizmu. Związki te neutralizują działanie wolnych rodników, dzięki czemu spowalniają procesu starzenia się organizmu oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób m.in. anemii, miażdżycy, cukrzycy czy nowotworów.

Poprawiają stan włosów skóry i paznokci

Substancje i związki zawarte w owocach i warzywach korzystnie wpływają na wygląd skóry, sprawiają, że cera staje się promienna, jędrna i znikają problemy ze zmianami trądzikowymi. Osoby regularnie spożywające koktajle zauważają również wyraźną poprawę kondycji włosów i paznokci.

Aby czerpać jak najwięcej korzyści z picia koktajli i smoothies pamiętaj o różnorodności (nie ograniczaj się do jednego smaku) i właściwych proporcjach owoców do warzyw – 6:4. Koktajle będą treściwsze, gdy dodasz do nich płatki, otręby lub zarodki zbożowe oraz siemię lniane – wtedy z powodzeniem mogą zastąpić posiłek.