Zdrowa kuchnia – zdrowie zaklęte w nowalijkach

warzywa

Zima to okres wegetacji nie tylko dla roślin. Jesteśmy ospali, znużeni, a warzywa i owoce nie smakują tak dobrze jak w sezonie. Gdy pojawiają się pierwsze promienie słoneczne z chęcią sięgamy po nowalijki spragnieni nie tylko pysznych i soczystych warzyw, ale również witamin i składników mineralnych. 

Co kryją w sobie nowalijki?

Młode warzywa są źródłem cennych witamin, składników mineralnych i związków prozdrowotnych, które korzystnie wpływają na pracę całego organizmu oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych chorób m.in. chorobom układu krążenia i nowotworom. Równocześnie zawarty w nich błonnik przyspiesza przemianę materii, wspomaga odchudzanie, reguluje poziom cholesterolu we krwi. Związki siarki obecne w rzodkiewce zwiększają produkcję żółci zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów. Sałata i szpinak są cennymi źródłami kwasu foliowego, który odpowiada za prawidłowy rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego. Pomidory bogate są w związki o silnym działaniu przeciwutleniającym, dzięki czemu opóźniają procesy starzenia i zapobiegają chorobom układu krążenia. Zielone ogórki działają moczopędnie i pomagają usunąć z organizmu nadmiar wody.

Na co zwracać uwagę kupując nowalijki?

Ze względu na nasz klimat na początku roku nowalijki hodowane są głównie w szklarniach. Aby prawidłowo i szybko rosły często są nawożone, co może wiązać się ze zwiększoną kumulacją azotanów. Najwięcej związków azotowych gromadzi się w korzeniu, w liściach i tuż pod skórką.

W organizmie azotany przekształcane są do azotynów, które w nadmiarze mogą negatywnie wpływać na organizm. Nie należy wpadać w panikę i całkowicie rezygnować z nowalijek. Wystarczy kupować je z głową. Przede wszystkim muszą być świeże, z jędrną skórką, twardym korzeniem, bez oznak gnicia i pleśni. Nie ma się co czarować krajowe, styczniowe nowalijki będą wymagały upraw w szklarniach ze sporym dodatkiem nawozów. Zdecydowanie lepiej poczekać na słoneczne dni i kupować je na przełomie kwietnia i maja. Jeżeli chcesz kupić je wcześniej można zdecydować się na importowane z Włoch lub Hiszpanii. Warto również sprawdzić producenta. Najpewniej kupować je na bazarach, targach lub gospodarstwach prosto od uprawiających je rolników. Jeśli nie masz możliwości zakupu nowalijek w takich miejscach wybierz te z upraw ekologicznych.

Jak zmniejszyć ilość azotanów w nowalijkach?

Najważniejsze jest dokładne mycie warzyw. Jeśli można to obierz je ze skórki, w której kumuluje się najwięcej związków azotowych. W przypadku sałaty usuń najbardziej zewnętrzne liście.

Jak przechowywać nowalijki?

Nigdy nie przechowuj ich w workach foliowych – wilgoć i brak tlenu przyspieszają psucie się. Wrażliwe i delikatne warzywa jak sałata czy szpinak najlepiej owinąć lekko wilgotną bawełnianą ścierką i trzymać w dolnej szufladzie lodówki. Szparagi, natka i szczypiorek będą dłużej świeże jeżeli wstawisz je do szklanki/ słoika z wodą,

Domowe nowalijki

Mając do dyspozycji nasłoneczniony parapet lub fragment balkonu z łatwością samodzielnie wyhodujesz zdrowe, pełne witamin i minerałów nowalijki. Na parapecie najłatwiej rośnie rzeżucha,  natka pietruszki, szczypiorek, seler naciowy, rukola i sałata rzymska. W donicach na balkonie dodatkowo można zasadzić pomidory, rzodkiewki i szpinak.

Powiązane tematy

etykiety produktów Jak czytać etykiety produktów? 12 lutego 2016
kolorowe ciastka Zdrowa kuchnia – kolory, a apetyt 6 maja 2016