Zdrowa kuchnia – mrożonki

warzywa

Warzywa i owoce są podstawą zdrowej i dobrze zbilansowanej diety. Powinny one gościć na naszych talerzach przez cały rok. Jednak jak przygotować zbilansowane i różnorodne posiłki zimą, gdy dostępność wielu warzyw i owoców jest zdecydowanie mniejsza? Czy jest sens jeść produkty leżące dłuższy czas w chłodni lub na półkach? Czy mrożone warzywa i owoce mogą być zdrowsze i lepsze od tych świeżych? Okazuje się, że tak!

Wartość odżywcza mrożonek

Poza sezonem, gdy dostępność danego warzywa lub owocu jest mniejsza warto zdecydować się na wykorzystanie mrożonek. Mają one znacznie więcej witamin, składników mineralnych i substancji prozdrowotnych niż te „świeże”. Przechowywanie owoców i warzyw w temperaturze pokojowej lub w lodówce wiąże się ze stratą części zawartości witamin, minerałów i substancji biologicznie aktywnych. Pogorszeniu ulega również ich jakość, smak, barwa czy zapach. Warzywa i owoce przeznaczone na mrożonki są poddane selekcji i zamrażane zaraz po zbiorze. Dzięki takiemu postępowaniu straty składników odżywczych są minimalne.

Przedłużona trwałość

Mrożenie jest jedną z metod utrwalania żywności. Mrożone produkty mają dłuższy termin przydatności do spożycia niż te przechowywane w temperaturze pokojowej. Dodatkowo mrożenie zachowuje większość cech smakowo-zapachowych oraz wartości odżywczej.

Dostępność i różnorodność mrożonek

Obecnie w sklepach mrożonki dostępne są przez cały rok. Warto sięgać po nie sezonie zimowo – wiosennym, ponieważ mają w tym czasie większą wartość odżywczą niż warzywa i owoce przechowywane w chłodni lub w temperaturze pokojowej. Niekwestionowaną zaletą mrożonek warzywnych i owocowych jest ich szeroki asortyment. Występują w wielu wariantach, dlatego będą pełnowartościowym elementem urozmaiconego żywienia. Dowolna mieszanka warzyw całkowicie odmieni zwykły obiad, a zmieniając rodzaj mrożonki to samo danie za każdym razem będzie wyglądało i smakowało całkowicie inaczej.

Wygoda i szybkość przygotowania

Sprzedawane mrożone warzywa i owoce są przygotowane spożycia lub do dalszej obróbki, ponieważ zostały obrane i umyte. W niektórych przypadkach są również podzielone na porcje. Czas przygotowania posiłku z wykorzystaniem mrożonych warzyw i owoców jest krótszy nawet o 40-80%. Docenią to osoby zajęte i zapracowane, które mają mało czasu na przygotowanie posiłku, a jednocześnie chcą się zdrowo odżywiać.

Mrożonki należy traktować jako uzupełnienie naszego jadłospisu poza sezonem na dany owoc lub warzywo. W sezonie najkorzystniej wybierać te świeże produkty zamiast mrożonych.

Powiązane tematy

Jedzenie po 18 Jedzenie po 18 – fakty i mity 10 marca 2016
fit dieta Głodówka, tak czy nie? 24 lutego 2016